Blog ma na celu popularyzowanie rowerowych wycieczek po Łodzi, regionie łódzkim i okolicach.
Znajdziesz tu zdjęcia, filmy, opisy tras i ślady GPS.
Miasto Łódź i województwo łódzkie są naprawdę piękne !
Zobaczysz, że "ONI są wszędzie", wszystko się łączy i odbija w tablicach !
Zachęcam do czynnego wypoczynku i powodzenia na trasach !!!

WYCIECZKA Nr 462 - Sadkowice

TRASA WYCIECZKI i DANE STATYSTYCZNE

Łódź (al. Piłsudskiego, Rokicińska, Malownicza, Rataja) - Bedoń Przykościelny - Andrespol - Justynów - Gałków Mały - Borowa - Stare Chrusty - Nowe Chrusty - Pogorzałe Ługi - Stefanów - Albertów - Wilkucice Małe - Wilkucice Duże - Eminów - Budziszewice - Stary Józefów - Mierzno - Rękawiec - Nowiny - Lesisko - Stanisławów Studziński - Annopol Duży - Studzianki - Czerniewice - Lipie - Krzemienica - Chociw - Sierzchowy - Gortatowice - Grabice - Stolniki - Strzałki - Nowe Strzałki - Sańbórz - Żdżary - Godzimierz - Zabłocie - Przyłuski - Lubotory - Sadkowice - Turobowice - Rylsk Duży - Regnów - Komorów - Pukinin - Rawa Mazowiecka - Soszyce - Złota - Wysokienice - Jasień - Michowice - Borysław - Janisławice - Gzów - Słupia - Nowa Krosnowa - Krosnowa - Winna Góra - Podłęcze - Kotulin - Zacywilki - Kołacinek - Kołacin - Koziołki - Wola Cyrusowa - Kolonia Wola Cyrusowa - Kolonia Niesułków - Niesułków - Warszewice - Cesarka - Sosnowiec Pieńki - Sosnowiec - Orzechówek - Dobra - Kełmina - Klęk - Skotniki - Łódź (Okólna, Przyklasztorze, Okólna, Łagiewnicka, Sowińskiego, Zgierska, Zachodnia, Manufaktura)

[05.03.2016. - 202,20 km, 24,12 km/h, 8:23:18 h]
ZDJĘCIA           GPS            FILMY
Mr SCOTT jedzie do... Sadkowic ! Trasa WYCIECZKI Nr 462.
Przez ostatni tydzień w Łodzi była kiepska pogoda, więc nie jeździłem na rowerku, tylko grzecznie siedziałem w domu i zajmowałem się sprawami rodzinnymi.
Tak więc po paru dniach odpoczynku mam wielką ochotę na daleką przejażdżkę ! Marcową wycieczkę rozpoczynam na al. Piłsudskiego, przed zabudowaniami Śródmiejskiej Dzielnicy Mieszkaniowej. Osiedle to zwane jest łódzkim Manhattanem 😉
A ponieważ dziś jest sobota, to pora na kolejną przygodę z moimi rowerowymi kolegami : Bernardem "Rockriderem" i Konradem "Siwym koniem" ! W tym składzie pojedziemy już na trzecią wycieczkę. Tydzień temu zaliczyliśmy super ujazd do Lubienia Kujawskiego, a wcześniej do Inowłodza. Zaczynamy pod budynkiem multikina "Silver screen" przy al. Piłsudskiego 5.
Tym razem ja opracowałem trasę wycieczki i zaproponowałem chłopakom, że wybierzemy się do Sadkowic w powiecie rawskim. Kiedy przejeżdżamy ulicami miasta, opowiadam kolegom przez jakie miejscowości pojedziemy.

NA  TRASIE  DO  SADKOWIC
Bedoń Przykościelny - czekamy przed zamkniętym przejazdem kolejowym, aż przejadą dwa pociągi pośpieszne.
Nasze wspaniałe rowery przy tablicy wjazdowej do wsi Stare Chrusty (zobacz koniecznie WYCIECZKĘ Nr 129).
Tym razem otwarte zapory na przejeździe kolejowych w Chrustach Nowych.
Piękne koniki przy tartaku w Pogorzałych Ługach.
Jedziemy drogą woj. nr 716 do Rokicin i skręcamy na wschód w stronę wsi Wilkucice.
Ciekawie zaaranżowany ogród przed sklepem firmowym w Wilkucicach Dużych.
Szybko docieramy do sioła Eminów i wjeżdżamy na tereny leśne.
Jedziemy przez las do torów kolejowych na linii Tomaszów Maz.-Koluszki. Po torach mknie akurat pociąg pośpieszny.

Pod torami kolejowymi płynie niewielka rzeczka - dopływ rzeki Piasecznicy.
Z wód tej strugi utworzono zbiornik retencyjny, przy którym znajduje się użytek ekologiczny "Mokradła Eminów".
Przy mokradłach ciągnie się droga pożarowa nr 32 Nadleśnictwa Brzeziny.
To super szutrowa arteria, która biegnie na wschód do drogi wojewódzkiej nr 715.
Szybko do niej dojeżdżamy i już jesteśmy w Budziszewicach.
Z Budziszewic pomykamy do wsi Rękawiec. Tam skręcamy na północ i wjeżdżamy na obszar Gminy Żelechlinek.

A oto wielka nowina ! Mr SCOTT we wsi Nowiny !!!

Z Nowin pedałujemy na wschód przez wieś Lesisko. Mijamy dwie staruszki, które podpierając się laskami, wybrały się na spacer do lasu. Pomyślałem sobie, że chciałbym dożyć takiego wieku i ciągle jeździć na rowerku !
Dojeżdżamy do zbiornika leśnego we wsi Chociszew, który utworzony został z wód rzeki Krzemionki.
Przy akwenie ustawiona jest tablica szlaku rowerowego "Szlakiem natury, historii, kultury. Gmina Żelechlinek". Mówię do Konrada, że ten szlak kiedyś przejadę, ale mi nie wierzy...

Od akwenu jedziemy do sioła Stanisławów Studziński.
Stamtąd przez Annopol Duży do wsi Studzianki. Przy parku podworskim stoi piękna kapliczka z zabytkową rzeźbą św. Jana Nepomucena.
Skręcamy na chwilę do osady młyńskiej w Studziankach, gdzie można podziwiać drewniany młyn i stuletni dom młynarza.
Potem pedałujemy do Czerniewic, gdzie zachował się drewniany kościół p.w. św. Andrzeja. To prawdopodobnie najstarsza drewniana świątynia w woj. łódzkim.
Czerniewice znam dobrze z WYCIECZKI Nr 183. Przy drodze prowadzącej do wsi Wielka Wola, znajduje się zabytkowy park krajobrazowy.
Park powstał wraz z dworem w poł. XIX wieku na stromym brzegu doliny rzeki Krzemionka. Założony został przez dziedzica dóbr Czerniewice, Jana Wojciecha Lechowskiego herbu Pilawa.
Z Czerniewic jedziemy do wsi Lipie, w której straszą ruiny starej cegielni.
Przy drodze prowadzącej do Krzemienicy stoi zabytkowa kapliczka. Barokowa budowla pochodzi z 1635 roku i przedstawia płaskorzeźby ze scenami maryjnym : Zwiastowanie, Boże Narodzenie, Pokłon Trzech Króli, Niepokalane Poczęcie NMP.
Stado sarenek na polach wsi Lipie.
Krzemienica i kościół p.w. św. Jakuba Apostoła, który zbudowano w latach 1598-1600.
Całą miejscowość i zabytkową świątynię, poznałem w trakcie WYCIECZKI Nr 297
W kruchcie Domu Bożego znajduje się zabytkowy portal drzwiowy z 1600 roku.
Krzyż z orłem w koronie, dwoma szablami i wizerunkiem Matki Boskiej z Kozielska.
Tablica "Marszałek Polski Józef Piłsudski 1867-1935".
"Servus et filus ancillae. J. Eks. Ks. Bp Józef Zawistowski Biskup Łowicki syn Ziemi Rawskiej gościł w Parafii Krzemienica 25.07.2002".
Pamiątkowa tablica poświęcona ofiarom zbrodni katyńskiej  i dopiskiem na ścianie "Umęczonym - cześć, żyjącym - ku zadumie, przyszłym - ku przestrodze !".

Pamiątkowe tablice w kruchcie świątyni.
Drewniak na posesji nr 10 - najstarszy dom w Krzemienicy z 1912 roku.
Pamiątkowa fotografia na przystanku PKS w Krzemienicy. Od lewej Konrad "Siwy koń", Bernard "Rockrider" & Mr SCOTT.
Most na rzece Krzemionka, na granicy Krzemienicy i wsi Chociw.
Wiata przystanku PKS w Chociwiu i napis "Kraj kwitnącej biedy". Pewnie chodzi o Polskę, gdzie duży procent populacji żyje w skrajnej biedzie... W kraju drożyzna, a pensje głodowe... 😒
Z Chociwia kierujemy się do wsi Sierzchowy, którą poznałem w trakcie WYCIECZKI Nr 383.
Najważniejszym obiektem wsi Sierzchowy jest kościół parafialny pw. Przemienienia Pańskiego, który zbudowano w latach 1520-1539. W jego murach zachowano niemiecki pocisk, który podczas I wojny światowej w 1915 roku uszkodził północną ścianę.
Ze wsi Sierzchowy przenosimy się do osady Gortatowice. Jedziemy trasą niebieskiego szlaku rowerowego "Ziemi Rawskiej". Oczywiście marzę o tym, aby go w przyszłości przejechać ! Ale najpierw chcę poznać jak najwięcej miejscowości w woj. łódzkim, a dopiero potem zaliczać poszczególne szlaki turystyczne i rowerowe.
Jadę tą trasą pierwszy raz i rozglądam się uważnie po okolicy. Przed wjazdem do wsi Grabice trafiamy pod ogromną wierzbę. Ktoś poobcinał jej stare konary, ale jak to wierzba - wkrótce wypuści nowe witki !
Duża kapliczka we wsi Grabice.
Skrzyżowanie z niebieską kapliczką w osadzie Grabice. Skręcamy w prawo - na wschód (w lewo na Cielądz).
Kolejna kapliczka we wsi Stolniki, przy skrzyżowaniu z drogą na Kuczyznę. Na cokole wyryty jest napis "Pod Twoją obronę uciekamy się Święta Boża Rodzicielko 1903 rok".
Jedziemy dalej na wschód do wsi Strzałki. Bernard dobrze wie, że będę robił zdjęcie tabliczki i pozuje mi w taki efektowny sposób 😁
Przejeżdżamy pod wiaduktem Centralnej Magistrali Kolejowej.
Następnie pomykamy przez osadę Nowe Strzałki i opuszczamy teren woj. łódzkiego.
WOJ.MAZOWIECKIE
Docieramy na teren wsi Sańbórz w woj. mazowieckim.
Wyjeżdżamy na drogę woj. nr 727 i meldujemy się w miejscowości Żdżary.
W Żdżarach zmieniamy kierunek jazdy na północ. Jedziemy nową drogą do wsi Godzimierz i wracamy na teren woj. łódzkiego.
WOJ.ŁÓDZKIE
Wieś Zabłocie i kapliczka naprzeciwko parku dworskiego. Napis na budowli :"Boże błogosław nam. Królowo pokoju módl się za nami. Fundator Franciszek Dęboski z żoną wintencj rodziców i syna".
Biała tabliczka wyjazdowa ze wsi Przyłuski.

Szybko dojeżdżamy do wsi Lutobory, przez którą prowadzi odcinek czarnego, rowerowego szlaku łącznikowego "Ziemi Rawskiej" (odcinek Turobowice-Sadkowice).
W Lutoborach znajduje się bardzo ciekawa kapliczka z 1918 roku. Jest to figura Jezusa trzymającego krzyż, która ustawiona jest na stercie kamieni polnych.
Napis na tablicy : "Daj nam o Panie - gdy pękły kajdany co Polskę naszą więziły w niewoli, służyć tej świętej ziemi ukochanej, i krwią i pracą, w dobrej i złej doli. Daj niech na chwałę jej bujnie rozkwita ten łan zbożowy obrabiany w znoju. Niech każdą skibą, każdym kłosem żyta Polsce przymnożym mocy i pokoju".
Z Lutobor prędko dojeżdżamy do wsi Sadkowice - głównego celu dzisiejszej wycieczki.
Sadkowice to duża wieś położona w powiecie rawskim, stolica Gminy Sadkowice. Nazwa miejscowości pochodzi prawdopodobnie od nazwiska Sadek. Miejscowość jest gniazdem rodów Sadkowskich, herbu Rola. Z rodem tej średniej szlachty związana była historia wsi aż do XVII wieku. Sadkowscy piastowali drobne urzędy z ziemi rawskiej, byli elektorami naszych królów, a także studiowali w Akademii Krakowskiej.
Oni też najprawdopodobniej ufundowali pierwszy kościół drewniany pod wezwaniem Dziesięciu Tysięcy Rycerzy Męczenników, o którym pierwsza wzmianka historyczna pochodzi z 1428 roku. Obecna murowa świątynia została wybudowana w 1885 roku z fundacji Onufrego Zawiszy Czarnego, dziedzica dóbr Sadkowskich.
Konsekracji kościoła dokonał dnia 7 czerwca 1891 roku Arcybiskup Wincenty Chościak Popiel. Świątynia jest w stylu romańsko-gotyckim i posiada trzy nawy i cztery ołtarze. Do wartości historycznych lub muzealnych kościoła zalicza się monumentalny krucyfiks i rzeźby czterech ewangelistów w Wielkim Ołtarzu oraz stylową ambonę w kształcie łodzi z żaglem wykonane w 1886 roku przez Karola Szonerta.
W mury kościoła wbudowana jest dzwonnica z jednym dzwonem.
Po obejrzeniu świątyni ruszamy na zwiedzanie Sadkowic. Przez wieś przepływa mała rzeka o nazwie Rokitna.
Rokitna swój początek bierze w okolicy wsi Nowe Sadkowice. Wpada do Pilicy w miejscowości Domaniewice.
Bank Spółdzielczy w Białej Rawskiej oddział Sadkowice i punkt apteczny.
Urząd Gminy Sadkowice. W budynku mieści się również Oddział Banku Spółdzielczego Ziemi Łowickiej oraz urząd pocztowy. Gmina składa się z 30 sołectw i zamieszkuje ją ponad 5.700 mieszkańców, którzy trudnią się przeważnie pracą we własnych gospodarstwach sadowniczych.
Herb gminy stanowi "w błękitnym polu srebrna podkowa, barkiem do góry z zaćwieczonym złotym krzyżem kawalerskim, między ocelemi podkowy czerwone jabłko z dwoma zielonymi listkami".
Na budynku urzędu zawieszone są tablice informacyjne dot. różnych inwestycji poczynionych na terenie gminy (np. budowa zbiornika retencyjnego Sadkowice II, budowa lokalnej oczyszczalni ścieków i stacji uzdatniania wody, termomodernizacja budynku Urzędu Gminy i inne).
Znakomicie zaopatrzony sklep spożywczy.
Remiza Ochotniczej Straży Pożarnej w Sadkowicach. Pierwsze zastępy strażackie zostały uformowane w 1925 roku.
Obok strażnicy zawieszona jest tablica informacyjna dot. wykorzystania pomocy finansowej ze środków Unii Europejskiej w ramach operacji pn. "Zagospodarowanie centrum miejscowości Sadkowice oraz zakup wyposażenia w celu organizowania imprez kulturalnych, mająca na celu poprawę jakości życia mieszkańców wsi Sadkowice i wizerunku miejscowości".
Naprzeciwko remizy znajduje się duży budynek należący do Gminnej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska", w którym przed laty odbywały się dyskoteki.
Przy tej samej ulicy mieści się cmentarz parafialny w Sadkowicach, który założony został w połowie XIX wieku. Na jego terenie można zobaczyć wiele liczących ponad 100 lat zabytkowych nagrobków.
"Ksiądz Stanisław Cieśliński b. Proboszcz Par. Cielądz i Kampinos, żył lat 45, zm. 2.IX.1945 r. Kapłaństwa lat 22".
"D.O.M. Ś.P. Antoni Radzikowski właściciel Sadkowic ur. 1842 r. zm. 3 stycznia 1910 roku / Ś.P. Wacław Radzikowski ur. 28.IX.1885 - zm. 8.IV.1948, Maria z Leszczyńskich Radzikowska ur. 20.XI.1891 - zm. 6.VI.1978 r. Ostatni właściciele Sadkowic".
"Ś.P. Ks. Adam Pietrzak proboszcz Par. Sadkowice ur. 1874 r. zm. 1.VII.1936 r. Cześć jego pamięci. Swemu długoletniemu pasterzowi tę pamiątkę wznoszą wdzięczni parafianie".
Kaplica cmentarna.
Grób Rodziny Celińskich z 1881 roku.
"Tu spoczywają zwłoki ś.p. X Dominika Pawłowskiego Proboszcza Parafi Sadkowic zm. d. 8 lutego 1875. wieku lat 50. Wdzięczna siostra tę pamiątkę stawia".
"Ś.P. Maryianna Dudek żyła 21 l. zmarła 15 l.1918 r. Fondator Karol Dudek".
"Ś.P. Ksiądz Józef Witek Proboszcz Par. Sadkowice żył lat 50 - zm. 13.VI.1959 r. Prosi o modlitwę".
Cmentarz parafialny w Sadkowicach.
Z historii miejscowości warto wiedzieć, że specyficzne położenie Sadkowic na skrzyżowaniu dróg taktowych powodowało, że przez wieś przechodziły kilkakrotnie obce wojska. W 1655 przechodził tędy gen. Duglas z 6 tysiącami Szwedów, a w 1656 król szwedzki Karol X Gustaw razem z Hieronimem Radziejowskim, następnie Karol XII w 1704 roku, a w 1794 król pruski Fryderyk Wilhelm II. W 1809 maszerowali tędy Austriacy w drodze do Warszawy i ponownie w odwrocie do Nowego Miasta nad Pilicą.
Przez Sadkowice przebiegają dwa szlaki rowerowe : niebieski "Szlak Ziemi Rawskiej" oraz czarny szlak łącznikowy Turobowice-Sadkowice.
Dom Strażaka i świetlica wiejska w Sadkowicach.
Na tym kończę swoją pierwszą wizytę w Sadkowicach. Mam nadzieję, że wrócę tutaj jeszcze nie raz ! Czas nagli, zaraz zapadnie zmrok i najwyższa pora wracać do domu !
POWRÓT  DO  ŁODZI

A do Łodzi daleko, bo przed nami dystans ok. 100 km ! Jedziemy niebieskim szlakiem rowerowym do wsi Turobowice.
Dalej cały czas na zachód do osady Rylsk Duży.
Rylsk Duży i przydrożna rzeźba średniowiecznego woja.
Kapliczka w Rylsku z 1922 roku.
Przez Rylsk przebiega Centralna Magistrala Kolejowa.
Szybkim tempem docieramy do wsi Regnów, którą zwiedziłem podczas WYCIECZKI Nr 396.
Głównym obiektem tej miejscowości jest kościół p.w. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny z 1764 roku.
Dziś trafia nam się wspaniały zachód słońca, który podziwiamy jadąc z Regnowa w stronę wsi Komorów.
Super szosa na odcinku Komorów-Pukinin.
Niesamowity zachód słońca nad drzewami przy drodze woj. nr 707.
Po dotarciu do DW 707 skręcamy w prawo do wsi Pukinin.
Trasa do Rawy Mazowieckiej to rewelacyjny odcinek prowadzący ze sporego wzniesienia, który pokonujemy z dużą prędkością.
Po dojechaniu do Rawy Maz. ustalamy przebieg drogi powrotnej do Łodzi. Kierujemy się po DK nr 72 do wsi Złota, a stamtąd przez Wysokienice, Słupię i Kołacinek do Łodzi. Nigdzie się już nie zatrzymujemy, tylko sumiennie i wytrwale pokonujemy kolejne kilometry.

Marcową wyprawę do Sadkowic kończymy w dobrej formie i znakomitych nastrojach na rynku łódzkiej Manufaktury. Przejechaliśmy ponad 200 km i to była super wycieczka ! Dzięki panowie za aktywnie spędzony czas i do następnego spotkania !!!
I na koniec jeszcze patent Bernarda, którym chciałbym się z Wami podzielić : foliowe rękawiczki, dostępne przeważnie w sklepach lub na stacjach paliw. To znakomity pomysł, aby w takie chłodne dni jak dziś, kiedy temperatura wieczorem spada o zera stopni, uchronić swoje dłonie przed zamarznięciem !