Blog ma na celu popularyzowanie rowerowych wycieczek po Łodzi, regionie łódzkim i okolicach.
Znajdziesz tu zdjęcia, filmy, opisy tras i ślady GPS.
Miasto Łódź i województwo łódzkie są naprawdę piękne !
Zobaczysz, że "ONI są wszędzie", wszystko się łączy i odbija w tablicach !
Zachęcam do czynnego wypoczynku i powodzenia na trasach !!!

WYCIECZKA Nr 431 - Trzynastego w piątek

TRASA WYCIECZKI i DANE STATYSTYCZNE

Łódź (Piotrkowska, A. Struga, Żeligowskiego, Zielona, Legionów, Konstantynowska, al. Unii Lubelskiej, Srebrzyńska, Biegunowa, Krakowska, Złotno, Rąbieńska, Kwiatowa, Klaretyńska, Traktorowa, Aleksandrowska, Szparagowa, św. Teresy, Szczecińska, Hodowlana, Skibowa, Kąkolowa) - Aleksandrów Łódzki - Brużyczka Mała - Jastrzębie Górne - Jedlicze A - Grotniki - Orła - Pustkowa Góra - Chociszew - Wytrzyszczki - Parzęczew - Chrząstów Wielki - Chrząstówek - Różyce - Łążki - Woźniki - Budzynek - Psary - Brudnów - Domaniew - Plewnik - Nowa Wieś - Tur - Truskawiec - Stary Gostków - Wartkowice - Ner Kolonia - Mrówna - Brudnówek - Zacisze - Światonia - Bronówek - Biernacice - Wola Przedmiejska - Uniejów - Balin - Dominikowice - Krępa - Porczyny - Malenie - Bałdrzychów - Nowy Pudłów - Pudłówek - Anusin - Nowiny - Ruda Jeżewska - Jeżew - Kłoniszew - Małyń - Puczniew - Zygmuntów - Szydłów - Charbice Górne - Charbice Dolne - Zdziechów - Kazimierz - Babice - Babiczki - Krzywiec - Konstantynów Łódzki - Łódź (Konstantynowska, Krzemieniecka, al. Bandurskiego, al. Mickiewicza)
[13.11.2015. - 172,15 km, 26,1 km/h, 6:34:18 h]
ZDJĘCIA         FILMY           GPS
Mr SCOTT nie pęka i jedzie do... 13-go w piątek !!! Trasa WYCIECZKI Nr 431.
Dziś w Łodzi mglisto, szaro i ponuro... A do tego jeszcze w kalendarzu kartka "13-go, piątek" ! Ale Mr SCOTT nie jest przesądny i "nie pęka na robocie" ! Wsiadam na swojego Skocika i jadę do... !!!
Wyjeżdżam na ul. Piotrkowską i kieruję się pod pomnik "Kuferek Reymonta", który ustawiony jest pod posesją nr 137.
Na godz. 10:00 umówiłem się z Konradem "Siwym koniem", którego zaprosiłem na przejażdżkę po terenie malowniczego Powiatu Poddębickiego. Zapoznaliśmy się kilka miesięcy temu na wydarzeniu zorganizowanym przez facebookową grupę "Rowerowe soboty".
Parę dni temu byliśmy razem na ognisku "RS-ów" i poznaliśmy się lepiej. Wymieniliśmy się numerami telefonów i obydwaj doszliśmy do wniosku, że fajnie byłoby częściej się spotykać na rowerowe eskapady. Stąd też dzisiejsze spotkanie ! Ruszamy na szlak i szybko docieramy do wsi Jedlicze A.
NA  TRASIE  PO  REGIONIE  ŁÓDZKIM
Grotniki ul. Marszałkowska. Drogowcy układają nową warstwę asfaltu. Super !
Grotniki - staw nad rzeką Lindą.
Droga przez las za Grotnikami - niebieski szlak rowerowy "W centrum Polski".
Remiza strażacka we wsi Orła - zobacz więcej WYCIECZKA Nr 165.
Rozwidlenie dróg w Parzęczewie - w lewo na Budzynek, w prawo na Chrząstów Wielki.
Wieś Łążki i skrzyżowanie z drogą woj. nr 469. Skręcamy w lewo - na Woźniki.
Drewniany dom z 1926 roku we wsi Budzynek. Kiedyś mieścił się w nim sklep spożywczy.
Budzynek poznałem dobrze w czasie WYCIECZKI Nr 72. Znajduje się tu zabytkowy kościół p.w. Ścięcia świętego Jana Chrzciciela i Świętej Trójcy.
Modrzewiowa świątynia posiada bardzo charakterystyczne, nierówno przycięte, wystające belki ścian.
Kościół powstał w latach 1710-1711 z inicjatywy starosty łęczyckiego Stefana Szołdreckiego - dziedzica wsi. Wewnątrz znajduje się barokowy ołtarz główny z obrazem Matki Boskiej Częstochowskiej i św. Floriana, dwie gotyckie rzeźby z pierwszej połowy XVI wieku oraz pozłacany mosiężny kielich z pateną z XV wieku.
Z Budzynka pedałujemy do Domaniewa - zobacz WYCIECZKA Nr 111.
We wsi znajduje się zabytkowy kościół św. Floriana z XVI wieku.
Na filarach bramy wejściowej ustawiona jest figura św. Floriana oraz św. Jadwigi.
Tablica epitafijna na murze świątyni : "Tu spoczywa w pokoju pod tym smutnym głazem, Cnotliwy Obywatel, Mąż i Ojciec razem. Stroskany syn w cieszkiey zastaiąc żałobie, Tę ostatnią pamiątkę kładzie Mu na Grobie.  I W: IAN KOSOBUDZKI  Woyski Brze: uro: w Ro: 1740  zmar. dn. 15 List. w Ro: 1826".
Data 1948 na murze otaczającym kościół - pamiątka po renowacji ogrodzenia.
Z Domaniewa przenosimy się do wsi Tur, którą zwiedziłem podczas WYCIECZKI Nr 167. A oto Konrad - mój nowy rowerowy kolega. To prawdziwy tur, bo jest młodszy ode mnie o 12 lat i zdecydowanie mocniej zbudowany ! Jak depnie mocniej w pedał, to nie mam z nim żadnych szans !!!
We wsi Tur wyjeżdżamy na ścieżkę rowerowa, która ciągnie się wzdłuż drogi woj. nr 703.
Szybko docieramy do wsi Stary Gostków, gdzie w klasycystycznym pałacu mieści się Urząd Gminy Wartkowice.
Następnie pedałujemy przez Wartkowice do osady o nazwie Mrówna.
Są to bardzo malownicze okolice w gm. Wartkowice. Nowa droga przebiega m.in. przez tereny leśne.
We wsi Mrówna znajduje się gospodarstwo rolne, na terenie którego hodowane są daniele. Okazuje się, że założenie hodowli danieli nie jest przedsięwzięciem trudnym ani kosztownym. Zwierzęta nie wymagają żadnych budynków i mogą być utrzymywane pod gołym niebem. Konieczne jest zapewnienie osłony (naturalne lub sztuczne) przed wiatrem i słońcem. Jedyny koszt to ogrodzenie terenu na którym daniele będą żyły i kupno stada podstawowego.
Podążamy dalej na zachód i bystro docieramy do Uniejowa.
Uniejów to jedno z najbardziej popularnych miejsc w woj. łódzkim. Miasto przyciąga turystów wieloma atrakcjami. Jedną z nich jest kolorowa kładka nad rzeką Warta.
Najważniejszym zabytkiem Uniejowa jest Zamek Biskupów Gnieźnieńskich. Został on wzniesiony w latach 1360-1365 z inicjatywy arcybiskupa gnieźnieńskiego Jarosława Bogorii Skotnickiego.
Obok zamku znajduje się nowoczesny kompleks termalno-basenowy „Termy Uniejów”.
Uniejów położony jest na terenie Nadwarciańskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu. Cała okolica to istny raj dla rowerzystów ! Zobacz np. WYCIECZKA Nr 274.
Wyjeżdżamy z Uniejowa drogą krajową nr 72.
Kierujemy się na południe do wsi Dominikowice.
Potem jedziemy drogą woj. nr 473. Za wsią Porczyny skręcamy na wschód. Szybkim tempem docieramy do przejazdu kolejowego magistrali węglowej w Bałdrzychowie.
We wsi znajduje się kościół p.w. św. Idziego, który został zbudowany w 1847 roku.
Pamiątkowa tablica na murze świątyni : "Ś.P. ppor. radiooperator Leon Wilmański 1914-1942 lotnik z 138 dywizjonu specjalnego przeznaczenia RAF, kawaler Orderu Virtuti Militari, rodak z Bałdrzychowa oddał życie Ojczyźnie. W 60 rocznicę śmierci 2002 r.".
Z Bałdrzychowa jedziemy do wsi Nowy Pudłów. Na miejscowym przystanku PKS znajduje się piękny mural pt. "Babie lato", którego autorem jest znany malarz Sylwester Stabryła. Obraz powstał dzięki Fundacji "Tu Brzoza", która od tego roku realizuje projekt pt. Folkowe przystanki". Wielkoformatowe murale inspirowane są twórczością młodopolskich malarzy, pisarzy, a także lokalnym folklorem.
Za Nowym Pudłowem skręcamy w lewo na drogę prowadzącą do Małynia.
Ruda Jeżewska i wiekowa chałupa kryta strzechą. Takich obrazków na łódzkiej wsi jak na lekarstwo !
Czas biegnie nieubłaganie, szybko zapada zmierzch i sprawnie docieramy do Łodzi. Dzięki Konrad za bardzo udaną wycieczkę i aktywnie spędzony dzień !