Mr SCOTT jedzie do... (-:
Blog ma na celu popularyzowanie rowerowych wycieczek po Łodzi, regionie łódzkim i okolicach. Znajdziesz tu opis trasy, zdjęcia miejsc, ludzi i zdarzeń oraz krótkie filmy. Miasto Łódź i województwo łódzkie są naprawdę piękne ! Zobaczysz, że "ONI są wszędzie", wszystko się łączy i odbija w tablicach ! Zachęcam do czynnego wypoczynku i powodzenia na trasach !!!

WYCIECZKA Nr 21 "Głowno"

TRASA : Łódź (Chłodna, Wojska Polskiego, Brzezińska, Marmurowa) -  Kopanka - Kalonka - Borchówka - Byszewy - Boginia - Stare Skoszewy - Sierżnia - Lipka - Niesułków Kolonia - Niesułków - Nowostawy Dolne - Szczecin - Osiny - Głowno - Wyskoki - Bratoszewice - Wola Błędowa - Koźle - Osse - Anielin Swędowski - Swędów - Zelgoszcz - Czaplinek - Józefów - Janów - Skotniki - Łódź (Las Łagiewnicki, Okólna, Łagiewnicka, Sowińskiego, Radogoszcz, Zgierska)
[03.08.2011. - 90,9 km, 4:26:10 h, 20,5 km/h]
Mr SCOTT jedzie do ... Głowna !!! Trasa WYCIECZKI Nr 21 (-:
Tym razem wycieczkę rozpoczynam w Parku Ocalałych. To najmłodszy park w Łodzi, którego uroczyste otwarcie nastąpiło 30 sierpnia 2004 roku, podczas Obchodów 60. Rocznicy Likwidacji Łódzkiego Getta. Park usytuowany jest pomiędzy ul.Wojska Polskiego i ul.Źródłową w dolinie rzeki Łódki.
 Mr SCOTT pod Pomnikiem Polaków Ratujących Żydów podczas II wojny światowej.
Mr SCOTT pod Pomnikiem "Żegoty".
To pierwszy w Polsce obelisk jedynej organizacji zrzeszającej Polaków chętnych do pomocy Żydom w czasie II Wojny Światowej. Z pięknego parku jadę ul.Wojska Polskiego do ul.Brzezińskiej i tam ścieżką rowerową do ul.Marmurowej. Po drodze mijam kompleks handlowy M-1.
Do Kopanki pedałuję pod górkę łaciato - trylinkową szosą. Dookoła przepiękny krajobraz ! Po prawej stronie widać część Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich.
Pędząc z górki dojeżdżam do Kalonki, gdzie na krzyżówce skręcam w prawo.
Do kolejnej miejscowości Borchówki, docieram w bardzo szybkim tempie. Spadek terenu jest tutaj dość spory, więc nie ma problemu z osiągnięciem prędkości +/- 40 km/h ! Przydrożne pejzaże wręcz zapierają dech w piersiach !

Mijam zjazd w lewo do wsi Boginia i pruję prosto z górki do trasy Nowosolna - Sierżnia !
Skręcam w lewo i po chwili wjeżdżam w Boginię. To dobrze znane mi tereny - patrz WYCIECZKA Nr 4 i 16.
Te okolice są po prostu stworzone do rowerowych szaleństw !!! Świetną drogą migiem docieram do wsi Stare Skoszewy. Pokonuję stromy podjazd do Sanktuarium Maryjnego. By tego dokonać, Mr SCOTT "zaleca odmówić zdrowaśkę".. . Przede mną kolejny, porywający zjazd !!!
W Sierżni udzielam pierwszeństwa przejazdu jadącym szosą Stryków - Brzeziny i pędzę dalej na wschód.
Po paru minutach już jestem we wsi Lipka. Pruję z górki mocno naciskając na pedały. Zbliżam się do kościoła  Starokatolickiego Mariawitów.
Za kościołem ma swój początek Kolonia Niesułków.
Nie zwalniam tempa jazdy i szybko dojeżdżam do skrzyżowania z trasą nr 708 Stryków - Brzeziny w Niesułkowie. Skręcam w lewo na Stryków.
Mam okazję ponownie zachwycać się zabytkowym, modrzewiowym kościołem p.w. św.Wojciecha, wzniesionym w drugiej połowie XVIII wieku.
Dosłownie parę metrów dalej znajduje się rozjazd w stronę Dmosina. Skręcam w prawo, tak jak pokazuje Mr SCOTT.
Zmieniam przełożenia przerzutek i spokojnym tempem wspinam się do osady Nowostawy Dolne. Wiedzie do niej bardzo wyeksploatowana droga. Obecnie dojazd utrudniają jeszcze zaawansowane prace przy budowie autostrady A-1.
W centrum wsi uwagę Mr SCOTT'a, zwróciła wiekowa siedziba miejscowej Ochotniczej Straży Pożarnej.
Za rozjazdem do Nowostawów Górnych, jadę prostą i dobrą drogą aż do ... Szczecina !!! Tak, tak - właśnie do Szczecina ! To niewielka wieś na trasie do Dmosina.
W centrum osady zmieniam kierunek jazdy i skręcam na zachód w wyjątkową drogę do Osin - peryferyjnej części miasta Głowna. To przepiękny odcinek trasy ! Dookoła kolorowe pola i nieprzeciętne lasy.

Ulicą Fabryczną dojeżdżam do ul.Sikorskiego w  Głownie. Naprzeciwko hotelu skręcam w lewo i jadę wzdłuż blokowiska i lasu do ul.Sosnowej. Skręcam w prawo - to niebezpieczna droga krajowa nr 14 z Łodzi do Łowicza. Poruszam się tuż przy Zalewie Mrożyczka w stronę ulicy Rynkowskiego, gdzie skręcam w lewo, do centrum miasta.

Pierwsze wzmianki o Głownie pochodzą z XIII wieku. Aby dowiedzieć się więcej na temat historii miasta i jego okolic, najlepiej odwiedzić Muzeum Regionalne. Mieści się ono w zabytkowym pałacu Jabłońskich, przy ul.Łowickiej 74. Dojedzie się tam skręcając z ul.Rynkowskiego w prawo - Mr SCOTT trafił tam bez problemu !
Na ul.Łowickiej 7 znajduje się także bardzo ładny kościół św.Jakuba Apostoła.
Na Placu Wolności w Głownie, trzeba koniecznie zobaczyć "Dąb Wolności". To około 110-letni dąb szypułkowy, posadzony w 1928 roku w dziesiątą rocznicę odzyskania przez Polskę Niepodległości. W chwili posadzenia dąb miał ok. 25 lat. Został przywieziony do Głowna ze spalskich lasów.
Objeżdżam jeszcze centrum miasta podziwiając stare kamienice i malowniczo położony zalew. Ulicą Zgierską wracam do trasy nr 14 i skręcam w prawo na Łódź.
Zaglądam jeszcze na ul.Kolejową, gdzie stoi zapomniany budynek stacji PKP w Głownie i powracam na trasę.
Opuszczam Głowno i kierujęsię na południe drogą krajową nr 14. Będzie bezpieczniej, gdy pojedzie się poboczem, bo ruch na tej trasie jest bardzo duży.
W końcu docieram do rozjazdu do wsi Wyskoki. Skręcam w prawo, jak pokazuje Mr SCOTT, a na najbliższej krzyżówce dróg, przy kapliczce - w lewo.
Droga przez wieś jest łatwa. Jadę równym tempem i ponownie wkraczam na drogę krajową nr 14.
Jestem w Bratoszewicach. To duża wieś w gminie Stryków. Po lewej stronie szosy znajduje się ogrodzony park, z zabytkowym pałacem hrabiów Rzewuskich. Pałac został wybudowany na początku XX wieku w stylu francuskiego renesansu. Po pożarze w latach 90-tych jest w opłakanym stanie. Po sentymentalnej podróży w czasie, wracam na szlak. Z szosy nr 14 skręcam w prawo na Wolę Błędową.

Przez Wolę Błędową przebiega linia kolejowa relacji Zgierz - Głowno. Za torami czeka mnie niemiła niespodzianka... We wsi ma swoje miejsce baza budowy autostrady A-1. Droga do wsi Koźle to istny krajobraz księżycowy ! Dziura na dziurze ! Nawierzchnię stanowi obecnie maź - mieszanka kurzu i cementu. Mr SCOTT pokonał kolejny odcinek naszej trasy niemiłosiernie umorusany ...
Do wsi Koźle poruszam się szybko, ostrożnie omijając wyrwy w resztkach asfaltu ...
Dojeżdżam do ładnego ronda przy kościele p.w. św. Szczepana, gdzie skręcam w drogę na Osse. Byłem już tutaj podczas WYCIECZKI Nr 20.
Dojazd do wsi Osse zajmuje co najwyżej parę minut.
Na tej krzyżówce dróg jadę w lewo. Mr SCOTT to przecież nie ciołek i wie dokąd jechać (-:
Droga skręca na wschód. Przed wsią Tymianka skręcam w prawo w bardzo ładną drogę do Kolonii Osse. To kolejny atrakcyjny zjazd na trasie wyprawy. Pędzę ile sił w nogach pomiędzy niebywale kolorowymi polami !

Skręcam w lewo do trasy nr 708 Stryków - Ozorków. A to niespodzianka !!! Byłem tu podczas WYCIECZKI Nr 6 w maju tego roku i wówczas była tu jeszcze szeroka, polna droga. Teraz piach przykrył wspaniały asfaltowy dywan ! To znaczne upraszcza dojazd do wsi Anielin Swędowski.
Skręcam w lewo w szosę wojewódzką i po chwili w prawo. Jadę pomiędzy ślicznymi działkami przez Anielin Swędowski.
Za torami kolejowymi znajduje się Swędów. Ten odcinek został także uporządkowany przez drogowców. Po dojechaniu do krzyżówki, tuż za sklepem skręcam w lewo.
Parę machnięć pedałami i już jestem na kolejnym rozjeździe. Mr SCOTT pokazuje kierunek dalszej jazdy - na Zelgoszcz. Zbliżam się do wiaduktu nad autostradą A-2.

Opuszczam Swędów i pedałując pod górkę, dojeżdżam do rozjazdu we wsi Zelgoszcz. Skręcam w prawo i rozpoczynam szybki zjazd przez całą osadę.
Kończą się wiejskie zabudowania i kończy się też równa, asfaltowa szosa. Na horyzoncie autostrada A-2 i tory kolejowe przy stacji Glinnik. Wyboistą, polną drogą docieram do Czaplinka.
Zmieniam kierunek jazdy i kieruję się na południe w stronę wsi Józefów. Znajduje się tu kopalnia piasku. To zdecydowanie najtrudniejszy odcinek na trasie dzisiejszej wycieczki. Jadąc po wertepach mijam kolejne domostwa i wreszcie wyjeżdżam na skrzyżowanie dróg niedaleko Palestyny.
Pokonuję trudny podjazd do wsi Janów. Znam te tereny z poprzednich WYCIECZEK Nr 1, 6 i 16. Za wzniesieniem podziwiam piękną panoramę Lasu Łagiewnickiego.

Dojeżdżam do Skotnik przy trasie nr 71 Zgierz - Stryków. Pedałuję do ulicy Okólnej i skręcam w ulicę Łagiewnicką. Potem ulicą Sowińskiego kieruję się do ul. Zgierskiej.
Wycieczkę kończę pod otworzonym w 1976 r. Mauzoleum na Radogoszczu. W czasie II Wojny Światowej znajdowało się tutaj niemieckie więzienie policyjne, utworzone w 1940 roku w fabryce włókienniczej. Zginęło tu ponad 20.000 ludzi.
Oddaję cześć ofiarom hitlerowskich zbrodni i wracam do domu. Nie ulega wątpliwości, że znowu odbyłem piękną wyprawę, połączoną z krótką lekcją historii