Blog ma na celu popularyzowanie rowerowych wycieczek po Łodzi, regionie łódzkim i okolicach.
Znajdziesz tu zdjęcia, filmy, opisy tras i ślady GPS.
Miasto Łódź i województwo łódzkie są naprawdę piękne !
Zobaczysz, że "ONI są wszędzie", wszystko się łączy i odbija w tablicach !
Zachęcam do czynnego wypoczynku i powodzenia na trasach !!!

WYCIECZKA Nr 21 - Głowno

TRASA : Łódź (Chłodna, Wojska Polskiego, Brzezińska, Marmurowa) -  Kopanka - Kalonka - Borchówka - Byszewy - Boginia - Stare Skoszewy - Sierżnia - Lipka - Niesułków Kolonia - Niesułków - Nowostawy Dolne - Szczecin - Osiny - Głowno - Wyskoki - Bratoszewice - Wola Błędowa - Koźle - Osse - Anielin Swędowski - Swędów - Zelgoszcz - Czaplinek - Józefów - Janów - Skotniki - Łódź (Las Łagiewnicki, Okólna, Łagiewnicka, Sowińskiego, Radogoszcz, Zgierska)
[03.08.2011. - 90,9 km, 4:26:10 h, 20,5 km/h]
GPS
Mr SCOTT jedzie do... Głowna !!! Trasa WYCIECZKI Nr 21.
Tym razem wycieczkę rozpoczynam w Parku Ocalałych. To najmłodszy park w Łodzi, którego uroczyste otwarcie nastąpiło 30 sierpnia 2004 roku, podczas Obchodów 60. Rocznicy Likwidacji Łódzkiego Getta. Park usytuowany jest pomiędzy ul. Wojska Polskiego i ulŹródłową w dolinie rzeki Łódki.
 Mr SCOTT pod Pomnikiem Polaków Ratujących Żydów podczas II wojny światowej.
Mr SCOTT pod Pomnikiem "Żegoty".
To pierwszy w Polsce obelisk jedynej organizacji zrzeszającej Polaków chętnych do pomocy Żydom w czasie II Wojny Światowej. Z pięknego parku jadę ul. Wojska Polskiego do ul. Brzezińskiej i tam ścieżką rowerową do ul. Marmurowej. Po drodze mijam kompleks handlowy M-1.
Do Kopanki pedałuję pod górkę łaciato-trylinkową szosą. Dookoła przepiękny krajobraz ! Po prawej stronie widać część Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich.
Pędząc z górki dojeżdżam do Kalonki, gdzie na krzyżówce skręcam w prawo.
Do kolejnej miejscowości Borchówki, docieram w bardzo szybkim tempie. Spadek terenu jest tutaj dość spory, więc nie ma problemu z osiągnięciem prędkości +/- 40 km/h ! Przydrożne pejzaże wręcz zapierają dech w piersiach !

Mijam zjazd w lewo do wsi Boginia i pruję prosto z górki do trasy Nowosolna - Sierżnia !
Skręcam w lewo i po chwili wjeżdżam w Boginię. To dobrze znane mi tereny - patrz WYCIECZKA Nr 4 i 16.
Te okolice są po prostu stworzone do rowerowych szaleństw ! Świetną drogą migiem docieram do wsi Stare Skoszewy. Pokonuję stromy podjazd do Sanktuarium Maryjnego. Przede mną kolejny, porywający zjazd !!!
W Sierżni udzielam pierwszeństwa przejazdu jadącym szosą Stryków - Brzeziny i pędzę dalej na wschód.
Po paru minutach już jestem we wsi Lipka. Pruję z górki mocno naciskając na pedały. Zbliżam się do kościoła  Starokatolickiego Mariawitów.
Za kościołem ma swój początek Kolonia Niesułków.
Nie zwalniam tempa jazdy i szybko dojeżdżam do skrzyżowania z trasą nr 708 Stryków - Brzeziny w Niesułkowie. Skręcam w lewo na Stryków.
Mam okazję ponownie zachwycać się zabytkowym, modrzewiowym kościołem p.w. św. Wojciecha, wzniesionym w drugiej połowie XVIII wieku.
Dosłownie parę metrów dalej znajduje się rozjazd w stronę Dmosina. Skręcam w prawo, tak jak pokazuje Mr SCOTT.
Zmieniam przełożenia przerzutek i spokojnym tempem wspinam się do osady Nowostawy Dolne. Wiedzie do niej bardzo wyeksploatowana droga. Obecnie dojazd utrudniają jeszcze zaawansowane prace przy budowie autostrady A-1.
W centrum wsi uwagę Mr SCOTT'a zwróciła wiekowa siedziba miejscowej Ochotniczej Straży Pożarnej.
Za rozjazdem do Nowostawów Górnych, jadę prostą i dobrą drogą aż do... Szczecina !!! Tak, tak - właśnie do Szczecina ! To niewielka wieś na trasie do Dmosina.
W centrum osady zmieniam kierunek jazdy i skręcam na zachód w wyjątkową drogę do Osin - peryferyjnej części miasta Głowna. To przepiękny odcinek trasy ! Dookoła kolorowe pola i nieprzeciętne lasy.

Ulicą Fabryczną dojeżdżam do ulSikorskiego w  Głownie. Naprzeciwko hotelu skręcam w lewo i jadę wzdłuż blokowiska i lasu do ulSosnowej. Skręcam w prawo - to niebezpieczna droga krajowa nr 14 z Łodzi do Łowicza. Poruszam się tuż przy Zalewie Mrożyczka w stronę ulicy Rynkowskiego, gdzie skręcam w lewo, do centrum miasta.

Pierwsze wzmianki o Głownie pochodzą z XIII wieku. Aby dowiedzieć się więcej na temat historii miasta i jego okolic, najlepiej odwiedzić Muzeum Regionalne. Mieści się ono w zabytkowym pałacu Jabłońskich, przy ul. Łowickiej 74. Dojedzie się tam skręcając z ul. Rynkowskiego w prawo - Mr SCOTT trafił tam bez problemu !
Na ul. Łowickiej 7 znajduje się także kościół św. Jakuba Apostoła.
Na Placu Wolności w Głownie, trzeba koniecznie zobaczyć "Dąb Wolności". To około 110-letni dąb szypułkowy, posadzony w 1928 roku w dziesiątą rocznicę odzyskania przez Polskę Niepodległości. W chwili posadzenia dąb miał ok. 25 lat. Został przywieziony do Głowna ze spalskich lasów.
Objeżdżam jeszcze centrum miasta podziwiając stare kamienice i malowniczo położony zalew. Ulicą Zgierską wracam do trasy nr 14 i skręcam w prawo na Łódź.
Zaglądam jeszcze na ul. Kolejową, gdzie stoi zapomniany budynek stacji PKP w Głownie i powracam na trasę.
Opuszczam Głowno i kieruję się na południe drogą krajową nr 14. Będzie bezpieczniej, gdy pojedzie się poboczem, bo ruch na tej trasie jest bardzo duży.
W końcu docieram do rozjazdu do wsi Wyskoki. Skręcam w prawo, jak pokazuje Mr SCOTT, a na najbliższej krzyżówce dróg, przy kapliczce - w lewo.
Droga przez wieś jest łatwa. Jadę równym tempem i ponownie wkraczam na drogę krajową nr 14.
Jestem w Bratoszewicach. To duża wieś w gminie Stryków. Po lewej stronie szosy znajduje się ogrodzony park, z zabytkowym pałacem hrabiów Rzewuskich. Pałac został wybudowany na początku XX wieku w stylu francuskiego renesansu. Po pożarze w latach 90-tych jest w opłakanym stanie. Po sentymentalnej podróży w czasie, wracam na szlak. Z szosy nr 14 skręcam w prawo na Wolę Błędową.
Przez Wolę Błędową przebiega linia kolejowa relacji Zgierz - Głowno. Za torami czeka mnie niemiła niespodzianka... We wsi ma swoje miejsce baza budowy autostrady A-1. Droga do wsi Koźle to istny krajobraz księżycowy ! Dziura na dziurze ! Nawierzchnię stanowi obecnie maź - mieszanka kurzu i cementu. Mr SCOTT pokonał kolejny odcinek naszej trasy niemiłosiernie umorusany...
Do wsi Koźle poruszam się szybko, ostrożnie omijając wyrwy w resztkach asfaltu...
Dojeżdżam do ładnego ronda przy kościele p.w. św. Szczepana, gdzie skręcam w drogę na Osse. Byłem już tutaj podczas WYCIECZKI Nr 20.
Dojazd do wsi Osse zajmuje co najwyżej parę minut.
Na tej krzyżówce dróg jadę w lewo. Mr SCOTT to przecież nie ciołek i wie dokąd jechać.
Droga skręca na wschód. Przed wsią Tymianka skręcam w prawo w bardzo ładną drogę do Kolonii Osse. To kolejny atrakcyjny zjazd na trasie wyprawy. Pędzę ile sił w nogach pomiędzy niebywale kolorowymi polami !
Skręcam w lewo do trasy nr 708 Stryków - Ozorków. A to niespodzianka !!! Byłem tu podczas WYCIECZKI Nr 6 w maju tego roku i wówczas była tu jeszcze szeroka, polna droga. Teraz piach przykrył wspaniały asfaltowy dywan ! To znaczne upraszcza dojazd do wsi Anielin Swędowski.
Skręcam w lewo w szosę wojewódzką i po chwili w prawo. Jadę pomiędzy ślicznymi działkami przez Anielin Swędowski.
Za torami kolejowymi znajduje się Swędów. Ten odcinek został także uporządkowany przez drogowców. Po dojechaniu do krzyżówki, tuż za sklepem skręcam w lewo.
Parę machnięć pedałami i już jestem na kolejnym rozjeździe. Mr SCOTT pokazuje kierunek dalszej jazdy - na Zelgoszcz. Zbliżam się do wiaduktu nad autostradą A-2.

Opuszczam Swędów i pedałując pod górkę, dojeżdżam do rozjazdu we wsi Zelgoszcz. Skręcam w prawo i rozpoczynam szybki zjazd przez całą osadę.
Kończą się wiejskie zabudowania i kończy się też równa, asfaltowa szosa. Na horyzoncie autostrada A-2 i tory kolejowe przy stacji Glinnik. Wyboistą, polną drogą docieram do Czaplinka.
Zmieniam kierunek jazdy i kieruję się na południe w stronę wsi Józefów. Znajduje się tu kopalnia piasku. To zdecydowanie najtrudniejszy odcinek na trasie dzisiejszej wycieczki. Jadąc po wertepach mijam kolejne domostwa i wreszcie wyjeżdżam na skrzyżowanie dróg niedaleko Palestyny.
Pokonuję trudny podjazd do wsi Janów. Znam te tereny z poprzednich WYCIECZEK Nr 1, 6 i 16. Za wzniesieniem podziwiam piękną panoramę Lasu Łagiewnickiego.
Dojeżdżam do Skotnik przy trasie nr 71 Zgierz - Stryków. Pedałuję do ulicy Okólnej i skręcam w ulicę Łagiewnicką. Potem ulicą Sowińskiego kieruję się do ul. Zgierskiej.
Wycieczkę kończę pod otworzonym w 1976 r. Mauzoleum na Radogoszczu. W czasie II Wojny Światowej znajdowało się tutaj niemieckie więzienie policyjne, utworzone w 1940 roku w fabryce włókienniczej. Zginęło tu ponad 20.000 ludzi.
Oddaję cześć ofiarom hitlerowskich zbrodni i wracam do domu. Nie ulega wątpliwości, że znowu odbyłem piękną wyprawę, połączoną z krótką lekcją historii
 Mr SCOTT pod lśniącą w lipcowym słońcu "Iglicą" na Radogoszczu.