Blog ma na celu popularyzowanie rowerowych wycieczek po Łodzi, regionie łódzkim i okolicach.
Znajdziesz tu zdjęcia, filmy, opisy tras i ślady GPS.
Miasto Łódź i województwo łódzkie są naprawdę piękne !
Zobaczysz, że "ONI są wszędzie", wszystko się łączy i odbija w tablicach !
Zachęcam do czynnego wypoczynku i powodzenia na trasach !!!

WYCIECZKA Nr 583 - Żeleźnica i jeszcze dalej !!!

TRASA WYCIECZKI i DANE STATYSTYCZNE
Łódź - Posada - Stefanów - Giemzów - Giemzówek - Wola Rakowa - Pałczew - Wola Kutowa - Rzepki - Tychów - Podolin - Gajkowice - Moszczenica - Gazomia Nowa - Proszenie - Polichno - Żarnowica - Golesze - Swolszewice Duże - Swolszewice Małe - Smardzewice - Twarda - Bukowiec n/Pilicą - Małe Końskie - Radonia - Olimpów - Kotuszów - Dąbrowa n/Czarną - Kamocka Wola - Kawęczyn - Dąbrówka - Stara - Nowy Reczków - Skotniki - Stary Józefów - Reczków Stary
woj. świętokrzyskie : Wąsosz - Czermno - Czermno Kolonia
woj. łódzkie : Borowa - Góry Mokre - Kajetanów - Żeleźnica
woj. świętokrzyskie : Oleszno - Włoszczowa - Danków Duży - Kurzelów - Gościencin
woj. łódzkie : Maluszyn - Silniczka - Polichno - Silnica - Żytno - Ciężkowice - Wojnowice - Gidle - Pławno - Stanisławice - Wygoda - Klekowiec - Folwarki - Radomsko - Blok Dobryszyce - Borowiecko Kolonia - Kletnia - Gomunice - Kamieńsk - Czerno - Niechcice - Rozprza - Ignaców - Janówka - Longinówka - Piotrków Trybunalski - Jarosty Małe - Jarosty Duże - Kafar - Karlin - Rękoraj - Srock - Głuchów - Kruszów - Tuszyn - Rzgów - Starowa Góra - Łódź
[04.11.2017. - 304,9 km, 24,4 km/h,  12:36 h]
ZDJĘCIA                 FILMY                   GPS
Zdjęcie:
Mr SCOTT jedzie do... Żeleźnicy i jeszcze dalej ! Trasa WYCIECZKI Nr 583.
Dziś "wolna sobota" i jest okazja aby pojechać na rowerową wycieczkę z kolegami, którzy cały tydzień pracują i nie mają czasu na taki relaks.
O godz. 7:00 moje miasto jeszcze śpi. Ulice są puste, więc można nawet stanąć na środku ul. Piotrkowskiej i zrobić zdjęcie.
Zdjęcie:
Jadę do Parku im. W.S. Reymonta, skąd jest świetny widok na "Białą fabrykę".
Po chwili pojawiają się : Konrad "Siwy koń", Bernard "Rockrider" i Sylwek "Milczący łowca". Pojedziemy dziś na bardzo daleką wycieczkę !
Kierujemy się na ul. Przybyszewskiego, gdzie spotykam mojego przyjaciela Jacoloka, który pracuje jako motorniczy łódzkich tramwajów. Pozdrowienia Jacolok i szlifuj formę, bo już niedługo pojedziemy razem na kolejną wspólną przejażdżkę !
Zdjęcie:
Potem jedziemy ulicami Dąbrowskiego i Tomaszowską. Wyjeżdżamy z Łodzi prze Wiskitno. Koledzy narzucają ostre tempo i pędzimy razem do... miasta Włoszczowa w woj. świętokrzyskim !!!
NA  TRASIE  WYCIECZKI
Wola Rakowa - wiadukt nad autostradą A-1.
Zdjęcie:
Dzikie gęsi na stawach we wsi Rzepki.
Wieś Gościmowice - w akcji Sylwek.
Szybki serwis na skrzyżowaniu w Gościmowicach. Konrad "Siwy koń" znowu złapał gumę w swoim rowerze...
Zdjęcie:
Jedziemy super asfaltówką do wsi Gajkowice.
Szkoła Podstawowa w Moszczenicy.
Przed szkołą rośnie "Dąb pamięci posadzony dla uhonorowania porucznika Michała Antosiaka ur. 23.09.1901 r. w Kuznocinie, zamordowanego strzałem w tył głowy przez NKWD w Charkowie w roku 1940. Program "Katyń... ocalić od zapomnienia" 4438/2370/WE/2014".
Zdjęcie:
Tablica na budynku : "Pamięci por. Michała Antosika nauczyciela Publicznej Szkoły Powszechnej w Moszczenicy w latach 1923-1939 zamordowanego w Charkowie w roku 1940 r., ppor. WP Leszka Heinzla zamordowanego przez NKWD w Katyniu w kwietniu 1940 r., asp. policji Andrzeja Góry zamordowanego przez NKWD w Twerze 12 kwietnia 1940 r. Moszczenica, dn. 10 kwietnia 2014 r. Społeczność szkolna".
Nowa szosa we wsi Proszenie. Pozdrawia nas miejscowa gospodyni !
Wioska Polichno - przejeżdżamy po wiadukcie nad trasą S-8.
Zdjęcie:
Swolszewice Duże - tym razem to ja pozdrawiam miejscową gospodynię.
Zapora Zalewu Sulejowskiego w Smardzewicach.
Nowa szosa przez lasy w okolicy sioła Bukowiec nad Pilicą.
Zdjęcie:
W grupie jedzie się o wiele szybciej niż solo. Połykamy kolejne kilometry i pędzimy przez Małe Końskie do wsi Olimpów.
Stado sarenek łódzkich na polu w okolicy osady Kotuszów.
Trasę dzisiejszej eskapady opracował Bernard. Jedziemy szutrową drożyną do wsi Kotuszów.
Zdjęcie:
Wyjeżdżamy z polnej drogi do skrzyżowania z kapliczką.
Kapliczka w Kotuszowie z napisem "Królowo Korony Polskiej módl się za nami. Na cześć i chwałę Panu Bogu 1934 rok".
Bernard i Sylwek daleko z przodu. Zostaję do pomocy Konradowi, który ma dziś słabszy dzień i ledwo co jedzie...
Zdjęcie:
Pomykamy rewelacyjną trasą przez Szarbsko, wieś Stara, Wólkę Skotnicą i Reczków Nowy.
Za Reczkowem jedziemy przez lasy Piliczańskiego Obszaru Ochrony Krajobrazu.
100-letnia chałupa we wsi Reczków Nowy.
Wieś Józefów Stary - skrzyżowanie z drogą do osady Faliszew.
Zdjęcie:
Remiza strażacka OSP Józefów Stary.
Opuszczony dom w Józefowie Starym.
Nowa droga przez lasy we wsi Reczków Stary.
Zdjęcie:
Dojeżdżamy do miejscowości Wąsosz. To już teren województwa świętokrzyskiego !
Śmigamy dalej na południe przez Czermno. We wsi Borowa wracamy na teren woj. łódzkiego. Droga tu fatalna i do tego jeszcze ta szkaradna BAZA OBCYCH... 👽 "ONI są wszędzie" !!!
Dojeżdżamy do wsi Góry Mokre.
Zdjęcie:
To duża osada w powiecie radomszczańskim, w gminie Przedbórz, u stóp "Fajnej Ryby".
Remiza strażacka OSP Góry Mokre.
Z szosy jest znakomity widok na "Fajną Rybę" – najwyższe naturalne wzniesienie woj. łódzkiego (347 m n.p.m.). Muszę się tam kiedyś wybrać !
Zdjęcie:
Góry Mokre - kościół p.w. św. Maksymiliana Kolbe. Trafiamy akurat na ceremonię pogrzebową.
Nasze rowerowy przed miejscowym sklepem. Przejechaliśmy już ponad 130 km i najwyższa pora na porządny posiłek !
Pędzimy dalej przez wieś Kajetanów i "Przedborski obszar chronionego krajobrazu".
Zdjęcie:
Przejeżdżamy przez osadę Stara Wieś.
Konrad "Siwy koń" cały czas jedzie jako ostatni i widać jak na dłoni, że dzisiaj jest w beznadziejnej dyspozycji. Czekam na niego i dotrzymuję towarzystwa w trudnych dla niego chwilach.
Kilka minut po godz. 15-tej dojeżdżamy do osady Żeleźnica. Najstarsza wzmianka o wsi pochodzi z 1359 roku.
Zdjęcie:
We wiosce znajduje się "Obszar Natura 2000 Ostoja Przedborska".

Kapliczka w Żeleźnicy.
Obelisk w Żeleźnicy upamiętniający wypadek króla Kazimierza Wielkiego. Okazuje się, że w dawnych czasach w tutejsze bory zapuszczał się król Kazimierz Wielki. Polując na dzikiego zwierza, spadł z konia i złamał sobie nogę.
Zdjęcie:
Kościół p.w. św. Mikołaja w Żeleźnicy, który powstał w latach 1866–1870 staraniem ks. Filemona Kucharskiego.
Początkowo we wsi znajdował się kościół z drewna, ale spalił się w 1865 roku.
Miejscowa parafia istniała już w XIV wieku. Świadczy o tym napis w jęz. łacińskim, znajdujący się nad wejściem do kruchty : "D.O.M. Eccl. Paroch. Żeleźnica Aedif. Anno Domini 1370 Reaedif 1617-1870".
Zdjęcie:
Dom Boży poświęcił w 1871 roku ks. Franciszek Górski, dziekan konecki. Świątynia została powiększona w latach 1890–1892 staraniem ks. Eustachego Nowakowskiego. Prace dokończył w latach 1893–1898 ks. Jan Służewski.
Kościół zbudowano  z kamienia piaskowca na nasypie nad rzeką Czarną. Jest to obiekt jednonawowy z dwoma wieżami.
Nad stawem przy kościele stoi drewniana plebania z 1900 roku.
Zdjęcie:
Żeleźnica była wsią królewską i początkowo nosiła nazwę Żelazne Nogi.
Most na rzece Czarna w Żeleźnicy.
Przy moście ustawiona jest drewniana kapliczka z 2006 r. z figurą św. Jana Nepomucena.

Wjeżdżamy na terytorium woj. świętokrzyskiego, powiatu włoszczowskiego i gminy Krasocin.
O godz. 16:07 przybywamy do Włoszczowej - głównego celu dzisiejszej wycieczki. Relacja z tego wydarzenia pojawi się na moim drugim blogu pt. "Mr SCOTT pojechał do..." - zobacz TRASA Nr 39.
Zdjęcie:
Zwiedzamy miasto przez ponad półtorej godziny. Po czterech godzinach szybkiej jazdy, o godz. 21:07 meldujemy się na rynku w Piotrkowie Trybunalskim.

Dwie minuty przed północą meldujemy się w Łodzi i kończymy wycieczkę pamiątkowym zdjęciem.
To był bardzo aktywnie spędzony dzień i niesamowita przygoda ! Przejechałem ponad 304 km i mam nadzieję, że w takim składzie zaliczymy jeszcze nie jedną przygodę !!! 🚲