Blog ma na celu popularyzowanie rowerowych wycieczek po Łodzi, regionie łódzkim i okolicach.
Znajdziesz tu zdjęcia, filmy, opisy tras i ślady GPS.
Miasto Łódź i województwo łódzkie są naprawdę piękne !
Zobaczysz, że "ONI są wszędzie", wszystko się łączy i odbija w tablicach !
Zachęcam do czynnego wypoczynku i powodzenia na trasach !!!

WYCIECZKA Nr 49 - Wołyń i Podole

TRASA : Łódź (Gdańska, Zielona, Narutowicza, Kilińskiego, Traugutta, Sienkiewicza, Plac 4 Czerwca 1989 Roku, Wschodnia, Północna, Nowomiejska, Zgierska, Sowińskiego, Łagiewnicka, Okólna, Przyklasztorze) - Skotniki - Łagiewniki Nowe - Smardzew - Samotnik - Glinnik - Siedlisko - Wołyń - Podole - Marcjanka - Szczawin - Szczawin Mały - Jeżewo - Dąbrówka Strumiany - Dąbrówka Sowice - Dąbrówka Wielka - Zgierz (Piątkowska, Łódzka) - Łódź (Zgierska, al. Włókniarzy, Drewnowska, Manufaktura, Zachodnia, Legionów, Plac Wolności, Piotrkowska, Plac Niepodległości, Piotrkowska, Plac Katedralny im. Jana Pawła II)
[11.11.2011. - 61,6 km, 2:57:39 h, 20,8 km/h]
GPS
Mr SCOTT jedzie do...  na Wołyń i Podole. "Niepodległościowa" WYCIECZKA Nr 49 !
Dziś Narodowe Święto Niepodległości ! Dokładnie 93 lata temu POLSKA odzyskała tak bardzo wyczekiwaną i krwawo wywalczoną niepodległość państwową. Trzeba to uczcić w szczególny sposób ! Mr SCOTT rusza na trasę niepodległościowej wyprawy z ul. Gdańskiej 13. Znajduje się tutaj Muzeum Tradycji Niepodległościowych.
Muzeum otworzono 16 października 1960 w dawnym budynku więzienia miejskiego, wybudowanym w latach 1884- 885. W 1900 roku był tu więziony Józef Piłsudski - późniejszy Naczelnik Państwa Polskiego.
Z ul. Gdańskiej kieruję się do skrzyżowania ul. Traugutta z Kilińskiego. Tuż obok  hotelu "Centrum", stoi pomnik Marszałka Józefa Piłsudskiego, który odsłonięto w 1997 roku.
Pomnik stanął na skwerze im. Związku Strzeleckiego „Strzelec” za gmachem Łódzkiego Domu Kultury.
Mr SCOTT trafił akurat na wystawę pt. "Pamiętny Rok 1989" przygotowanej przez Instytut Pamięci Narodowej w Łodzi, przedstawiającej przemiany polityczne w Polsce z przełomu lat 80-90 XX wieku.
Spod pomnika ruszam do zbiegu ulic Sienkiewicza i Narutowicza.  Zatrzymuję się przed budynkiem łódzkiej telewizji na Placu 4 Czerwca 1989 roku. To data pierwszych demokratycznych wyborów  parlamentarnych w Polsce.
Plac znajduje się na wprost nowoczesnego gmachu Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina, oddanego do użytku w 2004 roku.
Z ulicy Narutowicza skręcam na północ w ul. Wschodnią, która prowadzi do ul. Północnej. W kamienicy pod nr 19 mieszkał w latach 1899-1900 marszałek Józef Piłsudski. Ulica Wschodnia w latach 1928-1939 nosiła właśnie imię Naczelnego Wodza Polskich Sił Zbrojnych.
Jadę na północ miasta, gdzie przy ul. Zgierskiej 141 znajduje się jeden z najważniejszych cmentarzy w Łodzi - nekropolia św. Rocha. Są tu mogiły więźniów Radogoszcza, oficerów "Armii Łódź" i wielu zasłużonych łodzian. Mr SCOTT zapalił znicze na grobie zmarłej właśnie w Dniu Niepodległości - 11 listopada 2010 roku Genowefy Miękisz, która spoczęła u boku swojego męża Eugeniusza Miękisza, zmarłego 10 września 1991 roku...
Wyjeżdżam z Łodzi przez Las Łagiewnicki. Na ul. Łagiewnickiej 305 staję przed drewnianą bramą prowadzącą do siedziby Leśnictwa Miejskiego.
Potem przed Kościołem św. Antoniego Padewskiego i klasztorem franciszkanów w Łagiewnikach.
Ulicą Przyklasztorze pędzę z górki do drogi krajowej nr 71 i skręcam w prawo.
Podjeżdżam na małe wzniesienie w kierunku wsi Skotniki, gdzie skręcam w lewo w ul. Rzemieślniczą. Jadę do krzyżówki dróg i odbijam na zachód. Pędzę z górki do Nowych Łagiewnik.

Z ul. Skotnickiej skręcam w prawo w ul. Smardzewską.
Jadę przez Łagiewniki Nowe do Smardzewa. Te urocze okolice znam bardzo dobrze z WYCIECZEK Nr 2, Nr 6, Nr 20 i Nr 37.
Zaliczam kolejny szybki zjazd i za budynkiem poczty, skręcam nad malowniczy staw w Smardzewie.
Był zjazd, więc teraz kolej na krótki podjazd do osady Samotnik. Faktycznie - dziś Mr SCOTT jest tu zupełnie sam...
Kilkanaście metrów dalej jest już wieś Glinnik. Przekraczam tory kolejowe i sunę z górki do najbliższego rozjazdu.
Skręcam ul. Nadrzeczną w dolinę rzeki Czarnawka.
We wsi Siedlisko można szybko osiągnąć spokój i poczucie więzi z piękną, polską ziemią. Mr SCOTT'a zaczynają przepełniać patriotyczne uczucia ! Zaliczam krótki podjazd na małe wzniesienie. Potem skręcam na północ w wąską, piękną asfaltówkę !
Krajobraz jest tu wręcz urzekający ! Wkraczam do wsi Wołyń !

Wołyń to niewielka wieś w gminie Zgierz, przez którą prowadzi prosta i bardzo ładna, asfaltowa droga długości około 2 km. Jadę szybkim tempem przez tą rolniczą osadę, aż do boiska piłkarskiego w sąsiedztwie Szczawina.
Skręcam na wschód w drogę w kierunku Glinnika. Po dojechaniu do skrzyżowania, odbijam znowu na północ.
I już jestem na Podolu - niedużej wsi w powiecie zgierskim. Podobnie, jak na Wołyniu, przez tę rolniczą osadę prowadzi dobrze utrzymana droga o asfaltowej nawierzchni.

Jadę przez całą wieś równym, miarowym tempem, przypatrując się przydrożnym zabudowaniom. Obok nowoczesnych, niedawno pobudowanych budynków, można zauważyć także i stare domy, pamiętające jeszcze początek XX wieku.
Bezpośrednio z wsią Podole, graniczy niewielka osada Marcjanka. Miejscowość wchodzi w skład sołectwa Czaplinek. Przed torami kolejowymi kończy się asfalt i dalej jadę już po piaszczystej nawierzchni, która prowadzi do rozjazdu we wsi Szczawin. Przejeżdżam najpierw pod wiaduktem autostrady A-2.

Skręcam na zachód w kierunku przejazdu kolejowego (w prawo do Swędowa). Za torami są idealne warunki do rowerowych szaleństw ! Droga prowadzi zdecydowanie z górki, więc pędzę nadzwyczajnie gładką i równą szosą. Po lewej stronie jest ładny widok na zielone pola i autostradę, po prawej na zadbane i kolorowe zabudowania w Szczawinie.
Po lewej stronie drogi stoi duży, ładnie przystrojony krzyż. Skręcam w prawo na północ, co demonstruje Mr SCOTT.
Tuż za rogiem znajduje się nieduża wieś Szczawin Mały. Tu także mamy do dyspozycji wspaniałą, równą drogę, która prowadzi w stronę lasu.
W lesie znajduje się siedziba Leśnictwa Szczawin. Kończy się czarna nawierzchnia i jadę piaszczystą dróżką do szosy prowadzącej ze Szczawina do Białej.
Tym razem pojadę dalej prosto przez wieś Jeżewo.  Może nie jest tu specjalnie wygodnie, ale po prawej stronie piaszczystej drogi jest widok na śliczny las i barwne pola ! Jedzie się tu naprawdę swobodnie ! Mr SCOTT niczym rower MTB, sprawnie pokonuje wszystkie nierówności i wyboje.
W szybkim tempie przybywam do wsi Dąbrówka Strumiany, która zaczyna się przed wiaduktem pod autostradą A-2. Skręcam na południe.

Do następnego skrzyżowania prowadzi piaszczysta i nierówna droga. Jadę prosto - w lewo kierunek na Siedlisko.
Utrzymuję miarowe tempo i po chwili dojeżdżam do wsi Dąbrówka Sowice.
Jestem na trasie oznakowanego zielonego i żółtego szlaku rowerowego. Na tym rozjeździe przy ul. Zagajnikowej skręcam w prawo. To już osada Dąbrówka Wielka.
Skręcam dalej w lewo w ul. Główną i po przejechaniu kilkudziesięciu metrów, odbijam na prawo. To ulica Kościelna, którą dojeżdżam do szosy wojewódzkiej nr 702. Zawijam w lewo na Łódź.
Czeka mnie teraz dość trudny podjazd pod duże wzniesienie w Zgierzu - Malince.
Ulicą Piątkowską docieram do centrum Zgierza. Na wprost kościoła św. Katarzyny skręcamy w lewo w al. Armii Krajowej. Mr SCOTT jest w Zgierzu częstym gościem - zobacz WYCIECZKI Nr 2, Nr 26, Nr 29, Nr 42 i przede wszystkim Nr 43.
Jadę przez Zgierz ulŁódzką i dojeżdżam do ul. Zgierskiej na łódzkim Helenówku. Skręcam w al. Włókniarzy, potem w ul. Drewnowską i ścieżkami rowerowymi pędzę do Manufaktury !
Takiej okazji nie można było przegapić ! Z okazji Narodowego Święta Niepodległości, łódzkie Wojskowe Centrum Kształcenia Medycznego przygotowało tutaj dziś specjalną imprezę -  Piknik Niepodległościowy.
Można było zobaczyć najnowocześniejsze urządzenia i pojazdy, jakie są na wyposażeniu jednostek Wojska Polskiego w województwie łódzkim. Mr SCOTT był zachwycony !!!  Na zdjęciu pojazd opancerzony SKOT i Mr SCOTT.

Zorganizowano także wystawę zdjęć z misji pokojowych i pokaz ewakuacji rannych z pola walki. Piknik cieszył się wielkim zainteresowaniem. Misja Mr SCOTT'a została zakończona powodzeniem i "typowy" polski żołnierz (195 cm wzrostu, 100 kg "żywej wagi") dał się namówić do pamiątkowego zdjęcia !
Opuszczam niepowtarzalną Manufakturę i jadę przez główną bramę od strony ul. Ogrodowej.
 Zaglądam na pobliski Plac Wolności, pod pomnik narodowego bohatera Polski Tadeusza Kościuszki. Generał - Naczelnik Powstania 1794 roku - brał udział nie tylko w narodowowyzwoleńczych powstaniach Polaków. Walczył także o niepodległość Stanów Zjednoczonych Ameryki.
Dziś jest także idealna okazja, aby pojechać ulicą Piotrkowską aż do jej samego końca - czyli do Placu Niepodległości.
Plac Niepodległości to ważny punkt na mapie Łodzi. Przechodzą przez niego liczne trasy komunikacji miejskiej, jest tu kościół p.w. św. Faustyny Kowalskiej, a tuż obok znajduje się znane łódzkie targowisko "Górniak".

Niepodległościową wycieczkę na Wołyń i Podole kończę przed Grobem Nieznanego Żołnierza, znajdującego się przy łódzkiej bazylice archikatedralnej.
Mr SCOTT - "Patriota" jest dumny, że w ten sposób mógł uczcić odzyskanie przez Polskę niepodległości !!!