Mr SCOTT jedzie do... (-:

Blog ma na celu popularyzowanie rowerowych wycieczek po Łodzi i regionie łódzkim. Dokumentuję w nim eskapady na moim niezawodnym rowerze m-ki Scott Sportster P4 oraz innych rowerach tej marki, użyczanych mi przez firmę SCOTT Sports Polska i Gold Sport-Sklep Rowerowy. Znajdziesz tu opis trasy, zdjęcia miejsc, ludzi i zdarzeń oraz krótkie filmy. Miasto Łódź i województwo łódzkie są naprawdę piękne ! Zobaczysz, że "ONI są wszędzie", wszystko się łączy i odbija w tablicach ! Zachęcam do czynnego wypoczynku i powodzenia na trasach !!!

Spark

środa, 20 lipca 2011

WYCIECZKA Nr 19 "Borki"

TRASA : Rokiciny Kolonia - Rokiciny - Jankówek - Janków - Janków Trzeci - Ciosny - Buków Parcel - Buków - Popielawy - Olszowa - Olszowa Piaski - Maksymów - Wygoda - Bielina - Kolonia Dębniak - Dębniak - Łazisko - Tomaszów Mazowiecki - Borki - Swolszewice Małe - Swolszewice Duże - Leonów - Adamów - Bronisławów - Golesze - Młoszów - Stanisławów/Karolinów - Wolbórz - Świątniki - Lubiatów - Drzazgowa Wola - Ceniawy - Będków - Łaznów - Rokiciny - Rokiciny Kolonia   [17.07.2011. - 87,4 km, 22,1 km/h, 4:04:34 h ]

Mr SCOTT jedzie do ... Borek !!! Trasa WYCIECZKI Nr 19 (-:
Na wycieczkę wybieramy się do Borek nad Zalewem Sulejowskim. Naprzeciwko Kościoła Świętej Rodziny w Rokicinach Kolonii, znajduje się kapliczka zbudowana w 1946 roku na pamiątkę zamordowanych w obozach niemieckich mieszkańców parafii Rokiciny. Ufundowały ją rodziny ofiar oraz parafianie. Kapliczka została niedawno odrestaurowana z funduszy rodziny Miazków. Ruszamy spod kapliczki ulicą Tymienieckiego w stronę starych Rokicin.
Dojeżdżamy do drogi wojewódzkiej nr 716. Skręcamy w prawo na południe i po chwili w lewo, w tę wąską drogę "na Janków" - co pokazuje Mr SCOTT.
Rozkręcamy się z minuty na minutę, jadąc porządną asfaltówką pośród  kolorowych pól. Mijamy wieś Jankówek ...
... a potem Janków. Tam na krzyżówce skręcamy na prawo. Podążamy dobrze znaną trasą - zobacz WYCIECZKA Nr 12 i Nr 18.
Mijamy kolejne wiejskie zabudowania i skręcamy w lewo do wsi Janków Trzeci. Po lekkim zjeździe podjeżdżamy pod widoczną na horyzoncie górkę.
Za lasem czekają już na nas Ciosny. Podkręcamy tempo jazdy ! Mijamy kapliczkę i rozjazd do wsi Lipianki. Droga skręca na południe.
Mijamy odnogę rozjazdu do wsi Buków Parcel i zbliżamy się do trasy nr 713 Rokiciny - Tomaszów Mazowiecki. Skręcamy w prawo na zachód.
Jesteśmy z krótką wizytą w Bukowie. Za stojącą po lewej stronie kapliczką skręcamy w lewo.
Mr SCOTT jest już w Popielawach kolejny raz ! Tym razem jedziemy prosto przez Popielawy Poprzeczne i jest to znacznie łatwiejsze pedałowanie, niż podczas WYCIECZKI Nr 11, bo teraz mamy z górki.
Po dotarciu do krzyżówki skręcamy w lewo i przed nami początek wsi Olszowa.
Mijamy skrzyżowanie z drogą Będków - Ujazd i jadąc cały czas prosto docieramy do wsi Olszowa Piaski.
Dalej czeka na nas Maksymów. To bardzo ładna równinna okolica - lasy, pola i standartowe wiejskie domostwa.
Po dojechaniu do kolejnego skrzyżowania z szosą Ujazd - Wolbórz, jedziemy dalej prosto przez miejscowość Wygoda. Droga w tych stronach powiatu tomaszowskiego, nie jest zbyt wygodna ... )-:
  Szybko wkraczamy do wsi Bielina.
Dalej do Kolonii Dębniak, gdzie Mr SCOTT pokazuje, jakie wielkie dziury w asfalcie trzeba omijać !!!
Zwracamy uwagę na dziury, ale jadąc dalej przez wieś Dębniak, patrzymy przede wszystkim na malownicze rozlewiska rzeki Bieliny, która po obfitych opadach podtopiła miejscowe łąki i pastwiska.
Piękne krajobrazy zostawiamy na razie za sobą, bo oto przed nami Łaziska i wjazd na drogę Tomaszów Maz. - Wolbórz. Po Łaziskach się nie włóczymy, tylko sprawnie pokonujemy spory podjazd pod wzgórze i dojeżdżamy do trasy szybkiego ruchu E 67.
Trafiamy akurat na "mały" remont. Budowany jest właśnie wiadukt nad tą arterią. Po drugiej stronie szosy Mr SCOTT "nuci sobie" "A może byśmy tak, najmilszy, wpadli na dzień do Tomaszowa?" (-: Miasto założone w początkach XIX wieku przez hrabiego Antoniego Ostrowskiego, położone jest nad czterema rzekami : Pilicą, Wolbórką, Czarną i Piasecznicą. Jedziemy ulicą Hallera przez most na Wolbórce, a dalej w prawo ulicą Legionów do Al.Piłsudskiego.
Pośrodku odnowionego ronda zatrzymujemy się pod pomnikiem „Poległym Legionistom Piłsudskiego – Towarzysze Broni”. Na cokole pomnika umieszczono szereg tablic upamiętniających nazwiska legionistów oraz żołnierzy walk o suwerenną Polskę w latach 1918-21, którzy wyruszyli na wojnę z Tomaszowa Mazowieckiego. Jedziemy dalej do centrum miasta przypatrując się z podziwem przepięknej starówce (-:

Skręcamy w prawo w ulicę Świętego Antoniego, gdzie mamy okazję zachwycić się kościołem Św. Antoniego Padewskiego. To najstarszy kościół katolicki w Tomaszowie Mazowieckim, zbudowany w latach 1862-1864 z zachowaniem stylu klasycystycznego według projektu A.Marconiego. Naprawdę piękny ! Stamtąd ulicami Graniczną i Jana Pawła II wjeżdżamy na pierwszorzędną ścieżkę rowerową w stronę Grot Nagórzyckich. Rozpędzamy nasz rower do maksymalnej prędkości !!!

Wspinamy się pod spore wzniesienie w okolicach Wiaderna i jadąc przez imponujące sosnowe lasy przybywamy,do celu naszej letniej wyprawy. To ulica Borki w Swolszewicach Małych. Wieś leży nad Zalewem Sulejowskim, który powstał w latach 1969-1974 na skutek przegrodzenia Pilicy, w okolicy pobliskiej miejscowości Smardzewice. Ile sił w nogach mkniemy wprost do tamy na zalewie !

Było co oglądać ! Widoki z tamy są imponujące ! Po jednej stronie ogromny zalew, po drugiej wzburzona rzeka Pilica. Odpoczywamy chwilę i wracamy tą samą drogą do Swolszewice Małych.
Do większych Swolszewic docieramy w ten sposób, że jedziemy kolejno przez Swolszewice Małe i Swolszewice Iłki . Potem skręcamy w lewo w ulicę Południową. Pokonujemy łatwe podjazdy i radosne zjazdy ze sporych wzniesień. Swolszewice Duże dzielą się na rejony o nazwach Huby i Działy.
Na tym skrzyżowaniu we wsi Leonów skręcamy w lewo i ponownie jesteśmy bliżej Zalewu Sulejowskiego.
W kolejnej wsi Adamów skręcamy w prawo (jadąc na lewo można bardzo szybko dostać się na brzeg zalewu) i jak najszybciej opuszczamy ten mało atrakcyjny odcinek naszej trasy )-: Pełno tu hałaśliwych ludzi i parkujących jak popadnie samochodów ... Mr SCOTT uciekał gdzie pieprz rośnie !
Wyjeżdżając z Adamowa forsujemy "Tempo 34 - kołki w zęby". Za wsią skręcamy w prawo na znacznie lepszej jakości szosę. Mijamy hotel "Magellan" w Bronisławowie a na kolejnym rozjeździe tę oto kapliczkę. Jedziemy prosto - jak pokazuje Mr SCOTT.
Trzeba się sprężać, bo przed nami jeszcze daleka droga ! Dlatego szybko przyjeżdżamy do wsi Golesze, które leżą w granicach Sulejowskiego Parku Krajobrazowego. Wzdłuż drogi rosną piękne jodły, świerki, klony i jawory.
Sprawnie pokonujemy kolejny odcinek naszej trasy i po dojechaniu do wsi Młoszów, przy tej kapliczce skręcamy w lewo "na Wolbórz".
Taka jazda to jest to !!! Wąska asfaltówka, lekki spadek terenu i dookoła nas mnóstwo zieleni ! Mijamy połączone osady Stanisławów i Karolinów. Za lasem rozpoczynamy kolejny porywający zjazd ! Suniemy w dół spoglądając na dwie BAZY OBCYCH, stojące w polu po lewej stronie drogi ... Mr SCOTT jest zachwycony ! ! !

Traktem "Zwierzyniec" dojeżdżamy do trasy S-8 i jedziemy wprost do Wolborza.
Co warte odnotowania - Wolbórz odzyskał prawa miejskie 1 stycznia 2011 roku !  To piękne miasto leżące nad rzeką Wolbórką i Moszczanką, korzeniami swego powstania sięga 1065 roku. Rozpędzeni jedziemy z górki ulicą Modrzewskiego - na północ.
Przy Placu Jagiełły czeka na nas godny podziwu kościół św. Mikołaja, któremu w 2008 r. przywrócono tytuł kolegiaty.  Wzniesiono go prawdopodobnie w XV wieku na miejscu pierwotnego kościoła, budowanego od 1148 roku.
Spod odnowionego w 2009 r. gmachu  kościoła, wracamy na szlak. Jedziemy "na Tuszyn" ulicą Świętokrzyską i Reymonta. Mr SCOTT obiecał sobie, że na pewno wróci do Wolborza  z kolejną, znacznie dłuższą wizytą (-:
Tym razem długo w Wolborzu nie wojowaliśmy (-: Po opuszczeniu granic miasta jedziemy bardzo ładną szosą na zachód. Utrzymujemy przyzwoitą średnią prędkości i dość szybko docieramy do wsi Świątniki.
Po obu stronach szosy rozciągają się kwitnące połacie zbóż i zielonych lasów. W tak ślicznej scenerii można pedałować jeszcze dłuuugo i wcale nie czuję się zmęczenia ! Tym bardziej, że po wjeździe do Lubiatowa czeka na nas lekki zjazd w kierunku chmielowych pól.

Mijamy park (podczas WYCIECZKI Nr 17 urzekł nas tam piękny dworek) i na tym rozjeździe skręcamy w prawo - znowu na północ.

Stan drogi w stronę wsi Drzazgowa Wola nie jest co prawda najlepszy, ale za to mamy okazję podziwiać malownicze krajobrazy ! Szczególnie urzekają przylegające do rzeki Wolbórka zielone pola i buszujące po nich polskie bociany (-:
Nie zwalniamy szybkiego tempa i wnet przejeżdżamy przez wieś Ceniawy. Na horyzoncie las, a za lasem ...
... bardzo lubiany przez nas "Bandków" (-: Na tym skrzyżowaniu skręcamy w lewo. Następnie za kościołem w prawo na szosę wojewódzką nr 716.
To oczywiście doskonale nam znana trasa w stronę Rokicin. Mijamy Zacharz ...
                             ... a przejeżdżając przez Łaznów Mr SCOTT z niepokojem zerka na lewo, bo tam daleko na horyzoncie, straszą trzy ogromne maszty BAZ OBCYCH...

Za skrzyżowaniem w Łaznowie bierzemy prosty kurs w stronę Rokicin. To mało skomplikowany odcinek na naszej trasie. Trzeba tylko systematycznie i rytmicznie pedałować (-:
Na rondzie w starej części Rokicin skręcamy w lewo "na Łódź" - jak pokazuje Mr SCOTT.
To już ostatnia prosta na trasie kolejnej naszej wyprawy ! Do Rokicin Kolonii wjeżdżamy z poczuciem dobrze wykonanej, rowerowej roboty. Po prawej stronie drogi znajdują się budynki firmy "Miazek". To rodzinna  firma zajmująca się przetwórstwem mięsa, która jest obecna na polskim rynku od 19 lat, czyli tyle samo, ile rowerowych eskapad mamy już w tym roku za sobą. To prawda - Mr SCOTT i kiełbasa rokicińska są najlepsi !!!  (-: