[07.01.2014. - 89,3 km, 22,1 km/h, 4:02:36 h]
ZDJĘCIA FILMY
Mr SCOTT jedzie do... Jaroszek !!! Trasa WYCIECZKI Nr 230. |
Jadę na południe i poruszam się drogą dla rowerów, która po wschodniej stronie al. Śmigłego-Rydza, przebiega niestety po chodnikach. Dojeżdżam do skrzyżowania z ul. Tymienieckiego (ulica ta od roku 1837 nazywała się Emilii - podobno na cześć żony prezydenta Łodzi Franciszka Traegera). Dalej do mostu na rzece Jasień, mijam biurowiec "Crosspoint" i za kościołem św. Anny skręcam w ul. Wacława. |
Z ul. Wacława (zobacz WYCIECZKA Nr 147) wyjeżdżam na ul. Tatrzańską i pedałuję z górki do ul. Dąbrowskiego. Skręcam w lewo i kieruję się na wschód w stronę przemysłowej części osiedla Dąbrowa. Przy skrzyżowaniu ul. Tatrzańskiej 124b z ul. Dąbrowskiego, znajduje się pawilon handlowy "Dąbrówka". |
Wybudowano nowe perony i postawiono estetyczne wiaty. Obecnie pasażerowie mogą także korzystać z innych nowych stacji : "Radogoszcz Zachód" przy ul. 11 Listopada (zobacz WYCIECZKA Nr 212) oraz "Łódź Pabianicka" przy ul. Pabianickiej, w pobliżu Kościoła Św. Franciszka z Asyżu (zobacz WYCIECZKA Nr 189). |
Całkowity koszt projektu to ponad 51 milionów złotych, z czego blisko 36 mln to dofinansowanie przez Unię Europejską. Oprócz nowych przystanków inwestycja objęła odcinki czterech linii kolejowych: z Łodzi do Łowicza i do Kutna, ze stacji Łódź Kaliska do stacji Łódź Chojny i do stacji Łódź Widzew. Jej zwieńczeniem będzie udostępnienie dwóch, wyremontowanych dworców – w Strykowie oraz w Głownie. Wszystkie te obiekty i postępy prac przy ich budowach, obserwuję podczas rowerowych wycieczek. |
Z wiaduktu na ul. Dąbrowskiego mamy wspaniałą panoramę na osiedle mieszkaniowe Widzew-Wschód oraz stację towarową "Łódź Dąbrowa przemysłowa". Stacja powstała w latach siedemdziesiątych XX wieku na potrzeby elektrociepłowni EC-4. |
Po przeciwnej stronie przy ul. Wedmanowej 8, znajduje się betoniarnia oraz siedziba firmy "GO-TRAKT". |
Następną posesję przy ul. Wedmanowej 10, zajmuje ogromna fabryka suszarek do ubrań, należąca do niemieckiego koncernu BSH (Bosch und Siemens Hausgeraete GmbH). |
Na końcu ul. Tomaszowskiej kontynuuję kurs na południe. Przecinam ul. Kolumny i wyjeżdżam na ul. Brójecką. |
Na ul. Brójeckiej znajdują się dwa punkty granicy administracyjnej naszego miasta. Najpierw na krótko opuszczam Łódź (zobacz WYCIECZKA Nr 156). Po przejechaniu kilkuset metrów, ponownie wjeżdżam do miasta na wprost ul. Bronisin. Skręcam na południe i jadę przez Bronisin Dworski. |
Poruszam się dobrze znanym traktem : prosto ul. Bronisin i w lewo do ul. Dworskiej. Dalej w prawo w ul. Nad Nerem, przez most na rzece Ner i zaraz w lewo do wsi Tadzin. |
Mr SCOTT darzy wieś Tadzin szczególnym sentymentem ! Na granicy z Bronisinem Dworskim przepływa bowiem rzeka Ner, która w tych okolicach tworzy kilka, połączonych ze sobą stawów. O każdej porze roku, krajobraz wokół nich po prostu zapiera w piersiach dech. |
Przez Tadzin przebiega znakomita droga gminna, której doskonałe właściwości jezdne poznałem m.in. podczas WYCIECZKI Nr 163. |
Przejeżdżam obok przedwojennego domu, który z roku na rok popada w coraz większą ruinę... Na końcu wsi skręcam w prawo i po dojechaniu do skrzyżowania przed wsią Kalino, wyjeżdżam w lewo na drogę wojewódzką nr 714. |
Pedałuję na wschód przez Giemzówek do wsi Wola Rakowa. Przy niebezpiecznym skrzyżowaniu z drogą prowadzącą do Łodzi, trwają obecnie intensywne prace przy budowie autostrady A-1. |
W tym miejscu budowany jest wiadukt - węzeł "Wola Rakowa", który powstaje na odcinku autostrady A-1 z Tuszyna do Strykowa. |
Szybko opuszczam centralną arterię Woli Rakowej, którą stanowi zdezelowana ul. Główna, będąca fragmentem DW nr 714. Skręcam na północ w ul. Brzezińską i jadę w stronę wsi Stróża. Po lewej stronie szosy widoczne są zabudowania starej cegielni. Dalej przez Wiśniową Górę oraz świetnie nam znane miejscowości : Andrespol, Justynów i Janówkę (zobacz np. WYCIECZKĘ Nr 149). |
W tych okolicach, szczególnie przed wjazdem do Adamowa, można się zachwycać przepiękną panoramą. Patrząc z szosy na prawo, widoczna jest dolina rzeki Mrogi w pobliżu wsi Gałkówek Kolonia. |
W Małczewie pokonuję lekki podjazd i po dojechaniu do tego skrzyżowania, skręcam na północ na Helenów i Paprotnię. |
Przejeżdżam przez wieś Helenów (zobacz WYCIECZKA Nr 194) i Ksawerów. Są tutaj idealne warunki do uprawiania aktywnej turystyki rowerowej. Poruszam się w stronę widocznych z daleka, zielonych wzgórz Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich. Na drzewach czy słupach, widoczne są małe tabliczki z logo szlaku frontu I wojny światowej, wyznaczające miejsca działań zbrojnych, rozgrywających się w listopadzie 1914 roku między Koluszkami i Brzezinami - tzw. "Operacja Łódzka". |
Zjeżdżam z wysokiego wzniesienia, do widocznego na zdjęciu mostu we wsi Paprotnia. |
Podjeżdżam na spore wzniesienie do drogi krajowej nr 72 i skręcam na Łódź - co demonstruje Mr SCOTT. |
Pokonuję krótki odcinek jazdy po tej ruchliwej trasie, trzymając się jak najbliżej pobocza jezdni. Po dojechaniu do wsi Lipiny, skręcam w prawo w kierunku sioła Polik. Czeka mnie kolejny, radosny zjazd w wyjątkowo malowniczej okolicy, należącej do strefy krawędziowej Wzniesień Łódzkich. |
Po dojechaniu do najbliższego skrzyżowania, obieram kurs na Jaroszki (na wprost widoczne zabudowania wsi Polik). |
Jadę na zachód przez niewielką wieś o nazwie Teodorów, podziwiając niezwykłą panoramę PKWŁ. Dziś jest wyjątkowo dobra widoczność i hen daleko na północ, widać nawet błyszczącą w słońcu wieżę kościoła mariawitów w Lipce ! Na tym zdjęciu przy samej lewej krawędzi. |
Mr SCOTT wytęża wzrok jeszcze bardziej i spoglądając hen, hen na wschód, zauważam cztery białe maszty BAZ OBCYCH, które sterczą na wzgórzach pomiędzy Kołacinkiem i Kobylinem ! Coś niesamowitego !!! W tym momencie Mr SCOTT zatęsknił do posiadania aparatu Sony Cyber-shot DSC-HX50. |
Od zachodu Jaroszki graniczą z Moskwą (zobacz WYCIECZKA Nr 47). W centralnej części wsi znajduje się rozjazd prowadzący do jej południowej części, przy którym ustawiona jest kapliczka domkowa. Stanęła na miejscu poprzedniej, która rozlatywała się ze starości. Świadectwem minionego czasu, są zachowane przed nią kamienne schody. Wewnątrz umieszczona jest figurka Matki Boskiej oraz drewniane rzeźby świętych. |
Zjeżdżam z górki w stronę widocznych z daleka kilku stawów, które znajdują się po obydwu stronach szosy. W tych okolicach rozegrała się jedna z największych bitew pierwszej wojny światowej na froncie wschodnim. Podczas "Bitwy pod Brzezinami" 1914 roku (zwana także "Bitwa Łódzka" - kliknij TUTAJ oraz TUTAJ), doszło do zaciętej walki pomiędzy przebijającą się z Brzezin 3. Dywizją gwardii Grupy gen. Reinharda von Scheffera, a jednostkami rosyjskimi. Polegli w okolicach Buczku żołnierze, pochowani zostali na cmentarzu usytuowanym ok. 200 metrów po północnej stronie drogi prowadzącej z Jaroszek. Na początku lat 30-tych XX wieku cmentarz ekshumowano, a nowe miejsce pochówku żołnierzy nie jest niestety znane. |
Kończę krótką wizytę w Jaroszkach, zaliczając jeszcze jeden, szybki zjazd w kierunku karczmy letniej "Raz na wozie". |
Szybkim tempem dojeżdżam do drogi powiatowej z Brzezin do Strykowa. Skręcam w stronę wsi Janinów i jadę cały czas na północ. |
Przez cały czas spoglądam na przydrożne zabudowania i podziwiam piękne krajobrazy. Widoczność jest na tyle dobra, że na horyzoncie dostrzec można nie tylko wieżę kościoła w Lipce, ale też kominy fabryczne w Głownie !!! |
Gdy kończy się wieś Janinów, opuszczam tereny powiatu brzezińskiego. Wjeżdżam na terytorium powiatu zgierskiego i gminy Stryków. Równym, mocnym tempem pędzę przez wieś Sierżnia. |
Szybko docieram do skrzyżowania z drogą na trasie z Łodzi do Niesułkowa. Skręcam w lewo i przed Starymi Skoszewami, odbijam na zachód do Bartolina. Czeka mnie teraz blisko 3 kilometrowy przejazd po super drodze, która prowadzi przez Warszewice do Cesarki. Jechałem tędy w przeciwnym kierunku podczas WYCIECZKI Nr 227. Ale w stronę Strykowa jedzie się zdecydowanie łatwiej, bo prawie cały czas z górki. |
Wyjeżdżam na ul. Warszawską i skręcam w ul. Sowińskiego. Szybko docieram do Smolic (zobacz trasę w przeciwnym kierunku - zimowa WYCIECZKA Nr 153), a potem po ul. Strykowskiej do Swędowa. |
Po dojechaniu do skrzyżowania ul. Południowej i Głównej, wybieram kurs na południe - co demonstruje Mr SCOTT. |
Zbliżam się do wiaduktu nad autostradą A-2 w Swędowie, który został oddany do użytku wiosną 2006 roku. |
Mr SCOTT zatrzymuje się na chwilę i spogląda na sunące po autostradzie samochody. Dokąd ci ludzie tak pędzą ? Za czym tak gonią nieustannie ? Człowieku ! Zwolnij tempo i lepiej wyjdź na rower !!! |
Ruszam dalej i pędząc z wiaduktu wyjeżdżam ze Swędowa. Pedałuję pod górkę przez Zelgoszcz, do drogi krajowej nr 71 łączącej Zgierz ze Strykowem. |
Bardzo dawno nie byłem w tych stronach - ostatnio prawdopodobnie w czasie WYCIECZKI Nr 134. W okolicy bardzo duże zmiany ! Po drugiej stronie skrzyżowania pojawił się całkiem nowy obiekt - ogromne hale magazynowe, które ciągną się wzdłuż drogi do wsi Dobra. |
Zabieram się do jazdy po rewelacyjnym odcinku. To szybki zjazd z górki przez Dobrą Nowiny do granic miasta Łodzi. Ale jazda !!! |
Następnie jadę do skrzyżowania ul. Zachodniej z Lutomierską. Na zegarze godz. 16:09. Tu zdecydowanie większy ruch. |
Potem pedałuję do przecięcia się ulicy Zachodniej z ul. Legionów - godz. 16:12. |
Mimo wielu remontów dróg w Łodzi (przede wszystkim przebudowa trasy W-Z), na początku roku ruch na mieście jest umiarkowany i raczej nie tworzą się korki. |
Do edukacji posłuży mi kolejny łódzki mural, jaki znajduje się na zachodniej ścianie kamienicy przy ul. Próchnika 9. Widoczny jest od strony posesji przy ul. Zachodniej 62a. |
Po napatrzeniu się na ten wyjątkowo niesmaczny mural, Mr SCOTT wyje z żalu do wschodzącego nad miastem księżyca i zarzeka się, że już nigdy więcej do takiej rozpusty nie dopuści ! Wracam do swojej sprawdzonej diety i pełnokalorycznego posiłku dla rowerzystów (makaron z filetem z kurczaka, z odrobiną żółtego sera i oliwkami - mniam, mniam !!! - TUTAJ). |
W tej części naszej pięknej Łodzi, znajdują się jeszcze dwa wyjątkowe obiekty. Na rogu ulicy Próchnika i Zachodniej 81/83 można podziwiać dwupiętrową kamienicę. To dawny hotel, który wybudował w 1879 roku Adolf Manteuffel, na podstawie projektu architekta miejskiego Hilarego Majewskiego. |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz